Věhlasná železniční nehoda
vrak vlaku z 22. října 1895
I takové smutné události - jakým jsou neštěstí -
mohou být za určitých okolností proslavené
----------------------------------
Stalo se na starém pařížském železničním nádraží Montparnasse 22. října 1895 v
16:00 hod.,
kdy nebržděný vlak vyletěl z nádražní haly do Renneské ulice ( rue
de Rennes ).
Jednalo se o příjezd pravidelného osobního rychlíku č.56 z Granville,
který zde na slepé koleji končíval jízdu v 15:55 hod.
Tentokrát měl smůlu že nabral zpoždění, které strojvedoucí krátil vyšší rychlostí.
Což by dějinám nevadilo, kdyby ovšem nepraskla brzdová hadice...
Této nehodě k proslulosti dopomohlo i to, že následky nebyly kupodivu
tak vážné.
A lid ji měl jako neuvěřitelné panoptikum naservírovanou jako
na táce
uprostřed velkoměsta čtyři dny, než bylo vše uklizeno.
Událost
způsobila obrovský zájem diváků, reportérů, fotografů, rytců, a malířů.
Od rána do večera byly vidět
organizované průvody lidí. Ať už z městských částí, nebo cestujících.
Francouzi v diskuzích - s odstupem času - hovoří
o jedné z
nejpozoruhodnějších železničních nehod v historii francouzských
železnic,
kdy jim " vlak spadl z okna na ulici! ".
Důvodem nehody bylo selhání hlavního průběžného vzduchového brzdového systému Westinghouse.
Funkční zůstala pouze lokomotivní brzda, ale její brzdný účinek samozřejmě nestačil.
Použitá lokomotivní brzda byla podtlaková. [ Je vidět, že dráhy na tento rychlík nasadily na tu dobu zmodernizovanou loko.
Ve své době - u dosud vyráběné řady 120 - totiž lokomotivu brzdila pouze ruční brzda na tendru.]
U hlavní vlakové brzdy si nejsem jistý, ale usuzuji že byla přetlaková.
Na následky nehody zemřela jen náhodná kolportérka před nádražní
budovou
- zasažená odlétnuvším zdivem. Vážná zranění měla lokomotivní
četa a dva cestující.
Lokomotivy se tehdy stavěly masívní, odolné.
Byla jí i francouzská "neorenesanční" rychlíková lokomotiva č.721 řady120 státních drah de l'Etat,
která táhla i výše zmíněný expres.
Z dobových fotek je vidět, že i po proražení šturcu,
proražení půlmetrové zděné stěny balkónu
a po cca desetimetrovém pádu na vydlážděnou ulici je mašina na první pohled téměř nepoškozená.
----------------------------
dodatek :
Dnešní užívané nádraží Montparnasse nemá nic společného s tím původním
- z dochovaných fotografií.
Staré nádraží bylo totiž zbouráno v r.1969 a na jeho místě postavili mrakodrap Tour Montparnasse.
Současné nádraží je už třetí v pořadí a nachází se ve 14. pařížské městské čtvrti
také zvané "de l'Observatoire" - jako jedné z dvaceti celkem.
Ale popořádku.
La gare Montparnasse nikdy nebyla a i dnes není stanicí průjezdnou,
ale slepou - jako např. Praha - střed ( nyní Masarykovo nádraží ).
První nádraží z roku 1840 se jmenovalo "Západní stanice - levobřežní"
( "Gare de l'Ouest - Rive gauche" ) - postavené na pozemcích dnešní 15. městské čtvrti.
Původní stanice už záhy kapacitně nepostačovala dopravní intenzitě
a proto byla postavena druhá - větší - přesně na stejném místě v letech 1848 až 1852.
Sestávala ze dvou klenutých prosklených galerií mezi dvěma pavilony.
A právě na této se udála výše zmíněná nehoda.
V r.1934 francouzská státní železniční společnost SNCF uvedla,
že i druhé staré nádraží již nesplňuje potřeby provozu.
Ale stavba zcela nového začala až v r.1960 na pozemcích 14. městské čtvrti
a nové nádraží bylo začleněno do komplexu kancelářských budov.
Se stavbou zaniklo mnoho ulic a celý prostor změnil zásadně podobu.
Po dostavbě nového nádraží bylo staré zbouráno. Zatím poslední přestavbou v r.1990
spojenou s dalším rozšířením dostalo dnešní podobu a umožňuje provoz vlaků TGV.
zdroje :
http://en.wikipedia.org/wiki/Category:Railway_accidents
http://en.wikipedia.org/wiki/Train_wreck
http://www.histoire-en-ligne.com/spip.php?article22&artsuite=1
http://fr.wikipedia.org/wiki/Montparnasse
http://zpravy.idnes.cz/visici-lokomotiva-s-prasklou-brzdou-se-zapsala-do-dejin-surrealismu-1i6-/zahranicni.asp?c=A100628_133526_zahranicni_stf
http://photostereo.org/recherche.php?chlibre=%2B%C2%A7coll_1_325&libre=OK&index=0
http://thereifixedit.com/2009/07/06/epic-kludge-photo-contest-winners1/
http://it.toolbox.com/blogs/infosphere/the-data-quality-and-how-to-fudge-it-34289
http://www.gare-montparnasse.fr/
a Google Earth.
( text poprve zveřejněn 30.6.2010 na stránkách Vlaksimu v kategorii : Z železniční historie.
Ze stránek Vlaksimu odstraněn 22.6.2012 )
Žádné komentáře:
Okomentovat